• Zaloguj się
  • Rejestracja
  • Zaloguj się
  • Rejestracja

Poradnik - ubezpieczenie komunikacyjne

OC właściciela pojazdu jest ubezpieczeniem obowiązkowym. Państwo obliguje wszystkich właścicieli pojazdów do zawierania umów ubezpieczenia OC. Ubezpieczenie OC zapewnia odszkodowanie osobie poszkodowanej w kolizji czy wypadku drogowym. Ponadto uwalnia sprawcę wypadku od konieczności wypłacania takiego świadczenia z własnej kieszeni.
Od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej (1 maja 2004 r.) na podstawie art. 25 ust 2 o ubezpieczeniach obowiązkowych, zakres terytorialny obowiązkowego ubezpieczenia OC obejmuje obszar krajów Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Andora, Austria, Belgia, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Islandia, Litwa, Łotwa, Malta, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Szwajcaria, Szwecja, Słowacja, Słowenia, Wielka Brytania, Włochy, Węgry, od 1.08.2007 r. także Bułgaria i Rumunia).
Fakt zarejestrowania samochodu w Polsce i zaopatrzenia go w polskie tablice rejestracyjne stanowi podstawę do poruszania się po wyżej wymienionych krajach. Świadczy to o posiadaniu obowiązkowego ubezpieczenia OC. Nie istnieje obowiązek okazywania jakichkolwiek dodatkowych dokumentów w momencie, gdy wjeżdżamy na terytorium tych krajów.
Zielona Karta jest Międzynarodowym Certyfikatem Ubezpieczeniowym. Zgodnie z prawem ubezpieczeniowym obowiązującym w kraju, w którym przebywa właściciel pojazdu, dokument ten stanowi dowód posiadania obowiązkowego ubezpieczenia OC. Zielona Karta obowiązuje w krajach należących do tzw. Systemu Zielonej Karty. Można ją wykupić zarówno w Polsce jak też na przejściach granicznych. Dokument ten należy posiadać w krajach takich jak:
Albania, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra (na mocy specjalnego porozumienia na terytorium Czarnogóry honorowane są Zielone Karty, na których nie jest skreślony symbol Serbii (SRB)), Iran, Izrael, Macedonia, Maroko, Mołdawia, Rosja, Serbia, Tunezja, Turcja, Ukraina.
Zgodnie z prawem obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego obliguje każdego posiadacza pojazdu mechanicznego. Polisa ta ubezpiecza szkody powstałe w związku z ruchem tego pojazdu.
Właściciel zarejestrowanego na terytorium Polski pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, motoroweru i przyczepy (z wyłączeniem pojazdu, w odniesieniu do którego państwem umiejscowienia ryzyka jest państwo Unii Europejskiej, w którym pojazd ma być zarejestrowany) obowiązany jest posiadać ochronę ubezpieczeniową przez cały okres, w którym pojazd jest zarejestrowany. Nie dotyczy to zarejestrowanych pojazdów historycznych.

Obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC powstaje:
  • najpóźniej w dniu pierwszej rejestracji pojazdu mechanicznego na terytorium Polski (z wyjątkiem pojazdów historycznych), ale nie później niż z chwilą wprowadzenia pojazdu do ruchu,
  • przed wprowadzeniem do ruchu pojazdu wolnobieżnego, pojazdu historycznego, pojazdu mechanicznego niezarejestrowanego,
  • najpóźniej w dniu rozwiązania dotychczasowej umowy w związku z jej wypowiedzeniem w przypadku określonych w art. 28 ust.1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych (Dz.U. 2003 nr 124 poz. 1152) (patrz: Okres ubezpieczenia OC),
  • najpóźniej w dniu ustania odpowiedzialności firmy ubezpieczeniowej (np. w wyniku likwidacji lub upadłości towarzystwa),
  • przed przekroczeniem granicy, jeżeli posiadacz lub kierujący pojazdem mechanicznym zarejestrowanym za granicą nie posiada ważnej Zielonej Karty lub ubezpieczenia granicznego,
  • przed wprowadzeniem do ruchu pojazdów mechanicznych, które nie zostały zarejestrowane,
  • przed wprowadzeniem do ruchu pojazdów wolnobieżnych oraz pojazdów historycznych, które nie zostały dopuszczone do ruchu,
  • najpóźniej w dniu rozwiązania dotychczasowej umowy (ubezpieczenia granicznego lub wygaśnięcia okresu ważności Zielonej Karty) oraz w przypadkach określonych w art. 31 ust. 1 i 4 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych (Dz.U. 2003 nr 124 poz. 1152).

Pojazdy mechaniczne, które muszą być objęte ochroną ubezpieczeniową OC:
  • pojazdy samochodowe,
  • motorowery i motocykle,
  • ciągniki rolnicze,
  • przyczepy,
  • pojazdy wolnobieżne (z wyjątkiem pojazdów wolnobieżnych należących do rolnika i użytkowanych w związku z posiadaniem przez niego gospodarstwa rolnego).

Umowa ubezpieczenia obowiązkowego nie może obejmować ubezpieczeniem okresu poprzedzającego zawarcie tej umowy.
Ustalenia spełnienia lub nieistnienia obowiązku ubezpieczenia można dochodzić przed sądem powszechnym.

Wyjątek od powyższych reguł dotyczących obowiązku ubezpieczenia dotyczy członków sił zbrojnych państw obcych oraz ich personelu cywilnego, będących posiadaczami pojazdów mechanicznych sił zbrojnych tych państw i przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach umów międzynarodowych ratyfikowanych w trybie art. 89 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
W większości przypadków umowę ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych zawiera się na podstawowy okres 12 miesięcy. Kończy się on z upływem dnia poprzedzającego początkowy dzień okresu ubezpieczenia. Jest to odstępstwo od ogólnej zasady liczenia terminów, zawartej w kodeksie cywilnym. Reguła ta odnosi się również do umowy zawartej w tym samym dniu, w którym rozpoczyna się okres ubezpieczenia.

Umowa ubezpieczenia krótkoterminowego
W niektórych przypadkach można zawrzeć tzw. "umowę ubezpieczenia krótkoterminowego" tj.:
  • odnosi się to do pojazdów zarejestrowanych na stałe; umowę krótkoterminową, na czas nie krótszy niż 30 dni, może zawrzeć podmiot prowadzący działalność gospodarczą polegającą na pośredniczeniu w kupnie i sprzedaży pojazdów (komisy samochodowe) lub polegającą na kupnie i sprzedaży pojazdów mechanicznych;
  • dotyczy pojazdów zarejestrowanych czasowo; umowę ubezpieczenia krótkoterminowego można zawrzeć na czas nie krótszy niż okres tej czasowej rejestracji, określony w decyzji starosty właściwego ze względu na miejsce zamieszkania właściciela pojazdu mechanicznego (umowa nie może być w tym przypadku krótsza niż 30 dni);
  • odnosi się do właściciela lub kierującego pojazdem zarejestrowanym zagranicą, jeśli nie posiada ubezpieczenia OC, a znajdującym się w ruchu na terytorium Polski. Wówczas jest on obowiązany do zawarcia umowy ubezpieczenia granicznego na okres 30 dni jeszcze przed przekroczeniem granicy. W przypadku rozwiązania się tej umowy lub wygaśnięcia okresu ważności Zielonej Karty w trakcie pobytu na terytorium RP, umowę ubezpieczenia granicznego zawiera się na okres co najmniej 30 dni;
  • jeżeli pojazd jest pojazdem wolnobieżnym w rozumieniu przepisów ustawy, umowę ubezpieczenia krótkoterminowego można zawrzeć na czas nie krótszy niż 3 miesiące;
  • jeżeli pojazd jest pojazdem historycznym, umowę ubezpieczenia krótkoterminowego można zawrzeć na czas nie krótszy niż 30 dni.
Suma gwarancyjna jest to górna granica odpowiedzialności Towarzystwa Ubezpieczeń w przypadku ubezpieczenia OC.

Towarzystwo Ubezpieczeń odpowiada do wysokości sumy gwarancyjnej obowiązującej na terytorium państwa, w którym miało miejsce zdarzenie ubezpieczeniowe.

Wysokość minimalnych sum gwarancyjnych uległa podwyższeniu w wyniku dostosowywania polskiego prawa do standardów europejskich. Dla umów zawartych przed 10 grudnia 2009 r. sumy gwarancyjne nie mogły być niższe niż:
  • szkody osobowe - 1 500 000 euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych;
  • szkody w mieniu - 300 000 euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych;

Dla umów zawartych w okresie 11 grudnia 2009 r. - 10 czerwca 2012 r.:
  • szkody osobowe - 2 500 000 euro;
  • szkody w mieniu - 500 000 euro;

Dla umów zawartych od 11 czerwca 2012 r.:
  • szkody osobowe - 5 000 000 euro;
  • szkody w mieniu - 1 000 000 euro.

Podstawę prawną stanowi Art. 36 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Towarzystwo Ubezpieczeń Komunikacyjnych. (Dz.U. 2003 nr 124 poz. 1152 z późn. zm.)
Za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC grozi kara nakładana przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG).

Opłaty karne za brak OC pojazdów mechanicznych w 2014 r.
Ilość dni bez OC pojazdy osobowe pojazdy ciężarowe, autobusy, ciągniki samochodowe pozostałe pojazdy
do 3 dni 670 PLN 1.010 PLN 110 PLN
od 4 do 14 dni 1.680 PLN 2.520 PLN 280 PLN
ponad 14 dni 3.360 PLN 5.040 PLN 560 PLN

Róznice w opłacie karnej za brak OC rok do roku wynikają ze zmian wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Dla auta osobowego podstawowa kara za brak OC stanowi dwukrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Podstawowa kara dla właścicieli ciężarówek i ciągników samochodowych oraz autobusów to trzykrotność minimalnego wynagrodzenia. Opłaty karne są też uzależnione od długości przerwy w ubezpieczeniu. Jeżeli przerwa nie przekracza 3 dni kara wynosi 20% kary podstawowej, gdy nie przekracza 14 dni to 50% kary podstawowej. W przypadku przerwy trwającej ponad 14 dni kara wynosi 100% opłaty podstawowej.
Trzeba pamiętać, że zgodnie z przepisami ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Towarzystwo Ubezpieczeń w ramach ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych nie odpowiada za szkody:
  • polegające na uszkodzeniu, zniszczeniu lub utracie mienia, wyrządzone przez kierującego posiadaczowi (właścicielowi) pojazdu mechanicznego; dotyczy to również sytuacji, w której posiadacz pojazdu mechanicznego, którym szkoda została wyrządzona, jest posiadaczem lub współposiadaczem pojazdu mechanicznego, w którym szkoda została wyrządzona. To ograniczenie nie obejmuje szkody wyrządzonej w mieniu, jeżeli pojazdy mechaniczne uczestniczące w zdarzeniu są przedmiotem umowy leasingu zawartej przez posiadaczy tych pojazdów z tym samym finansującym lub zostały przewłaszczone przez posiadaczy tych pojazdów na tego samego wierzyciela lub które są przedmiotem zastrzeżenia własności rzeczy sprzedanej na rzecz tego samego wierzyciela.
  • wynikłe w przewożonych za opłatą ładunkach, przesyłkach lub bagażu, chyba że odpowiedzialność za powstałą szkodę ponosi posiadacz innego pojazdu mechanicznego niż pojazd przewożący te przedmioty;
  • polegające na utracie gotówki, biżuterii, papierów wartościowych, wszelkiego rodzaju dokumentów oraz zbiorów filatelistycznych, numizmatycznych i podobnych;
  • polegające na zanieczyszczeniu lub skażeniu środowiska.
Ubezpieczenie OC jest ubezpieczeniem obowiązkowym. Fakt nie korzystania z zarejestrowanego auta nie zwalnia z obowiązku opłacenia składki i wznawiania polisy na kolejne okresy. Zawieszenie płatności może mieć miejsce tylko w przypadkach ściśle określonych w Ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK Art. 33 np. po wyrejestrowaniu pojazdu lub upadku Towarzystwa Ubezpieczeń
Umowa ubezpieczenia OC z tytułu posiadania i użytkowania pojazdów mechanicznych podlegających rejestracji jest standardowo zawierana na okres 12 miesięcy. Należy pamiętać, że umowę ubezpieczenia OC można wypowiedzieć nie później niż na jeden dzień przed upływem okresu, na który polisa została zawarta (patrz też: Okres ubezpieczenia OC )Jeżeli wypowiedzenie umowy nie zostanie przedłożone, Towarzystwo Ubezpieczeń automatycznie przedłuży umowę na następny okres ubezpieczeniowy.

Jeżeli w czasie trwania ochrony ubezpieczeniowej dochodzi do zakupu pojazdu, nowy właściciel ma prawo wypowiedzieć umowę ubezpieczenia OC zgodnie z Art. 31 ust. 1 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych.

Rozwiązanie umowy ubezpieczenia OC może również nastąpić w sytuacji wyrejestrowania pojazdu mechanicznego, co reguluje art. 79 ust. 1 Ustawy – Prawo o ruchu drogowym. W przypadku kradzieży lub złomowania pojazdu, auto należy wyrejestrować w odpowiednim urzędzie, a dokument to potwierdzający należy przekazać Towarzystwu Ubezpieczeń, w którym wykupione było ubezpieczenie OC. Umowa OC zostaje wtedy rozwiązana, a kierowca może liczyć na odzyskanie środków finansowych za niewykorzystany okres ubezpieczenia.

AKTUALIZACJA 25 maja 2012:

Zgodnie z nowelizacją ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych obowiązującą od 2012 roku zasady wypowiadania ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych zostały doprecyzowane.

Ustawa dopuszcza wypowiedzenie wysłane na jeden dzień przed zakończeniem umowy (decyduje data stempla pocztowego). Jeżeli wypowiedzenie zostało wysłane za pośrednictwem operatora prywatnego liczy się data wpłynięcia do Towarzystwa Ubezpieczeniowego. Jest możliwe dostarczenie wypowiedzenia za pomocą faksu lub email (pod warunkiem umieszczenia w mailu skanu pisma z odręcznym podpisem).

Prawo do wypowiedzenia istnieje przez cały okres trwania polisy. Wypowiadając taką polisę po zbywcy wg. nowych przepisów należy pamiętać, że jeżeli nie podamy na niej konkretnej daty rozwiązania to rozwiąże się ona ze skutkiem natychmiastowym. Warto zatem upewnić się, że mamy już zawartą i działająca polisę OC w innym Towarzystwie Ubezpieczeniowym.

Zgodnie z zapisami ustawy dopuszcza się możliwość wypowiedzenia polisy automatycznie wznowionej w przypadku, gdy posiadacz pojazdu posiada ubezpieczenie na ten sam okres w dwóch Towarzystwach Ubezpieczeniowych jednocześnie.

Ubezpieczenie Autocasco jest dobrowolnym ubezpieczeniem komunikacyjnym. celu celem ubezpieczenia jest ochrona majątku przed konsekwencjami szkód spowodowanych z winy kierującego pojazdem lub w wyniku zdarzeń losowych. AC chroni w takich sytuacjach, jak:

  • kradzież
  • wypadek / kolizja
  • żywioły

Przedmiotem ubezpieczenia AC jest pojazd wraz z wyposażeniem. Polisa Autocasco chroni właściciela od strat na wartości lub utracie pojazdu. Maksymalna wypłata odszkodowania z polisy AC wyniesie tyle, co wartość samochodu określona w umowie ubezpieczenia. Szczegółowy zakres ochrony ubezpieczenia AC określony jest w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (tzw. OWU). Autocasco ma przede wszystkim zrekompensować koszty, które Ubezpieczony może ponieść w związku z uszkodzeniem lub zniszczeniem pojazdu w wyniku zdarzenia drogowego, spowodowanego z winy Ubezpieczonego. Rozszerzone opcje ubezpieczenia AC chronią również majątek Ubezpieczonego, jeśli szkoda została spowodowana w warunkach, na które Ubezpieczony nie miał wpływu: kradzież, działanie żywiołów, czy wandalizm. Autocasco standardowo działa na terenie RP, ale możliwe jest jego terytorialne rozszerzenie.
OWU to najważniejszy dokument dotyczący ubezpieczenia Autocasco. Określa obowiązki posiadacza polisy oraz Towarzystwa Ubezpieczeń wynikające z zawartej umowy. Wskazuje na sytuacje, w których Towarzystwo Ubezpieczeń wypłaci odszkodowanie. Zawiera katalog zdarzeń, czyli wyłączeń odpowiedzialności, w przypadku których nie możemy domagać się pokrycia strat od Towarzystwa Ubezpieczeń. OWU określają ponadto procedurę przy wypłacie odszkodowania (np. sposób określenia wysokości odszkodowania).
W momencie zawierania umowy ubezpieczenia Autocasco deklaruje się wartość ubezpieczanego pojazdu, na podstawie której określana jest suma ubezpieczenia, jak też wysokość składki. Należy pamiętać, aby precyzyjnie określić wartość pojazdu. Podanie wartości pojazdu wyższej niż faktyczna nie powoduje, że pojazdu otrzymamy wyższe odszkodowanie. Podstawą do wypłaty odszkodowania będzie dokonana przez Towarzystwo Ubezpieczeń szczegółowa wycena wartości pojazdu na dzień powstania szkody (niekiedy na dzień wypłaty odszkodowania) i nie koniecznie będzie to suma ubezpieczenia, którą określono przy zawieraniu ubezpieczenia. Zawyżenie sumy ubezpieczenia spowodować może jedynie zwiększeniem wysokości składki.

Należy zwrócić uwagę na definicję sumy ubezpieczenia zawartą w warunkach umowy (OWU). Towarzystwa Ubezpieczeń często określają sumę ubezpieczenia jako ustaloną aktualną, tj. rzeczywistą wartość pojazdu, nie przekraczającą jego wartości rynkowej. Suma ta przedstawiana jest na podstawie wyceny rzeczoznawcy lub danych zamieszczonych w fachowych katalogach. W takim przypadku Towarzystwo Ubezpieczeń bierze odpowiedzialność za prawidłowe ustalenie sumy ubezpieczenia i przy wypłacie odszkodowania za skradziony pojazd lub po szkodzie całkowitej, nie powinno zmniejszyć wartości pojazdu. Może tak się zdarzyć, jeśli do szkody doszło po upływie dłuższego czasu od daty zawarcia umowy. Jeżeli sumę ubezpieczenia zdefiniowano jako wartość rynkową pojazdu (z podaniem źródła wyceny np. Eurotax, Info-Ekspert), Towarzystwo Ubezpieczeń przy ustaleniu odszkodowania powinno obliczyć wartość pojazdu w oparciu o wartość rynkową, ustaloną na podstawie tego samego źródła wyceny (tj. Eurotax, Info-Ekspert). Natomiast jeżeli w warunkach umowy (OWU) znajduje się zapis, iż suma ubezpieczenia jest ustalana przez ubezpieczającego, oznacza to, że to ubezpieczający pojazd jest odpowiedzialny za ustalenie sumy ubezpieczenia w odpowiedniej wysokości, a Towarzystwo Ubezpieczeń nie ponosi odpowiedzialności za zawyżenie lub zaniżenie sumy ubezpieczenia, jeśli taka miała miejsce. Po powstaniu szkody, w przypadku zaniżenia sumy ubezpieczenia pojazdu w stosunku do jego wartości rynkowej, Towarzystwo Ubezpieczeń wyliczy odszkodowanie w proporcjonalnej wysokości, w jakiej pozostaje suma ubezpieczenia do wartości rynkowej pojazdu.
Wymóg przeprowadzenia oględzin jest uzależniony od procedur konkretnego Towarzystwo Ubezpieczeń.
Udział własny to wysokość potrącenia z odszkodowania w każdej zgłoszonej szkodzie, najczęściej określona procentowo (od 5 do 50%. ) lub rzadziej kwotowo. Od wysokości udziału własnego zależy wysokość składki tzn. im wyższy udział własny tym niższa składka i odwrotnie. Oznacza to, że otrzymamy odszkodowanie pomniejszone o określony w umowie udział własny. Zawierając umowę ubezpieczenia udział własny można zazwyczaj wykupić poprzez zapłatę dodatkowej składki. Oznacza to, że Towarzystwo Ubezpieczeń wypłaci odszkodowanie nie redukowane o wartość udziału własnego, jeśli wykupione zostanie w pełnej wysokości.
Szkoda całkowita, w ramach ubezpieczeń Autocasco (inaczej niż w ubezpieczeniu OC komunikacyjnym), to takie uszkodzenia, których koszt naprawy przekroczy określoną procentowo w warunkach umowy (OWU) wartość samochodu będącą na progu ekonomicznej opłacalności naprawy uszkodzonego pojazdu. Zazwyczaj jest to od 60% do 80% wartości rynkowej pojazdu. Zakwalifikowanie szkody jako całkowitej powoduje zmianę sposobu wyliczenia odszkodowania. Odszkodowanie nie będzie wówczas wypłacone na podstawie przewidywanej wysokości kosztów naprawy, a na podstawie różnicy pomiędzy wartością pojazdu przed szkodą, a wartością wraku. Wycena ta powinna uzasadniać przekroczenie ustalonego progu. Jeżeli wykonawca naprawy wykona ją taniej, podstawą do żądania pokrycia szkody będą rachunki dokumentujące usunięcie szkody oraz zaświadczenie z wynikiem badania technicznego. Uwarunkowane jest to również zapisami znajdującymi się w warunkach umowy (OWU).
Jeżeli umowa ubezpieczenia Autocasco została zawarta na okres dłuższy niż 6 miesięcy, odstąpić od niej można w ciągu 30 dni od dnia jej zawarcia. Dla przedsiębiorców termin ten jest krótszy i wynosi 7 dni. Do takiego odstąpienia nie jest potrzebna zgoda Towarzystwa Ubezpieczeń, a jedynie oświadczenie w tym zakresie. Pozostaje obowiązek zapłaty składki za okres, w którym umowa obowiązywała.

Odmowa wypłaty odszkodowania przez Towarzystwo Ubezpieczeń z tytułu polisy Autocasco

Towarzystwo Ubezpieczeń może odmówić wypłaty odszkodowania z tytułu kradzieży w przypadku niespełnienia warunków zawartych w umowie Autocasco. Należy dobrze zapoznać się z warunkami umowy jeszcze przed jej podpisaniem, aby wiedzieć które trzeba spełnić względem Towarzystwa Ubezpieczeń w przypadku kradzieży pojazdu (patrz: kradzież pojazdu)

Ubezpieczenie Autocasco standardowo nie obejmuje szkód powstałych:
  • w pojeździe stanowiącym własność innej osoby niż wymieniona jako właściciel w dokumencie ubezpieczenia,
  • z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa właściciela pojazdu oraz wszelkich innych osób upoważnionych do użytkowania pojazdu,
  • podczas kierowania pojazdem przez ubezpieczonego lub upoważnionego kierowcę w stanie po użyciu alkoholu, narkotyków, środków odurzających, substancji psychotropowych,
  • podczas kierowania pojazdem przez ubezpieczonego lub upoważnionego kierowcę nie posiadającego uprawnień do kierowania ubezpieczonym pojazdem,
  • w czasie ruchu pojazdem, gdy pojazd nie był dopuszczony do ruchu w przypadku pojazdów podlegających rejestracji – gdy w chwili zaistnienia szkody pojazd nie był zarejestrowany lub nie posiadał ważnego badania technicznego o ile brak badań technicznych miał wpływ na powstanie lub rozmiar szkody,
  • w okolicznościach innych niż podane w zgłoszeniu szkody,
  • w wyposażeniu pojazdu nie określonym we wniosku,
  • wskutek przywłaszczenia pojazdu,
  • w wyniku bieżącej eksploatacji,
  • podczas używania pojazdu jako narzędzia przestępstwa,
  • wskutek działań wojennych, a także powstałych wskutek użycia pojazdu w związku z obowiązkowymi świadczeniami na rzecz wojska i policji,
  • w pojazdach nielegalnie wprowadzonych na terytorium Polski,
  • w następstwie użytkowania pojazdu niezgodnie z jego przeznaczeniem, a także zaistniałych wskutek niewłaściwego załadowania i przewożenia ładunku lub bagażu,
  • w wyniku uszkodzenia lub zniszczenia ogumienia, chyba że powstały one wskutek działania osób trzecich lub powstały jednocześnie z uszkodzeniem lub zniszczeniem innych części pojazdu, objętych ochroną ubezpieczeniową AC,
  • w elementach uszkodzonych i nie naprawionych przed zawarciem umowy,
  • wskutek kradzieży pojazdu, gdy kierujący wysiadł z pojazdu, pozostawiając wewnątrz kluczyki lub sterownik służący do otwarcia lub uruchomienia pojazdu bez ich zabezpieczenia z należytą starannością przed możliwością uruchomienia pojazdu przez osobę niepowołaną (nie dotyczy kradzieży, która została dokonana z użyciem przemocy),
  • wskutek kradzieży pojazdu w przypadku nienależytego zabezpieczenia kluczyków lub sterowników służących do otwarcia lub uruchomienia pojazdu lub dokumentów pojazdu polegającego w szczególności na pozostawieniu lub przechowywaniu wyżej wskazanych przedmiotów lub dokumentów w miejscu, w którym mają do nich dostęp osoby nieupoważnione (nie dotyczy kradzieży, która została dokonana z użyciem przemocy),
  • wskutek kradzieży pojazdu w przypadku nie zabezpieczenia pojazdu zgodnie z jego konstrukcją i nie uruchomienia wszystkich urządzeń zabezpieczających pojazd przed kradzieżą, określonych we wniosku o zawarcie umowy ubezpieczenia (nie dotyczy kradzieży, która została dokonana z użyciem przemocy).
Chcąc zgłosić szkodę, należy skontaktować się bezpośrednio z Towarzystwem Ubezpieczeń, u którego mamy wykupioną polisę oraz podać informacje odnośnie zdarzenia i danych identyfikacyjnych (numer polisy, numer rejestracyjny pojazdu lub VIN). Obowiązek ten ciąży zarówno na sprawcy szkody jak i na poszkodowanym - osobie zgłaszającej roszczenie odszkodowawcze. Należy pamiętać o dokładnym gromadzeniu informacji i dowodów na miejscu wypadku.

Przy formułowaniu oświadczenia sprawcy szkody należy zwrócić uwagę na:
  • Zebranie danych personalnych kierującego pojazdem; w przypadku, gdy kierujący nie jest posiadaczem pojazdu to również dane właściciela, tj. imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer dowodu osobistego, nr PESEL, numer prawa jazdy, numer dowodu rejestracyjnego,
  • Zrobienie szczegółowego opisu okoliczności zdarzenia, sporządzenie wykazu uszkodzeń pojazdów uczestniczących w wypadku;
  • Jeżeli na miejscu zdarzenia znajdują się świadkowie, warto spisać ich dane oraz poprosić o złożenie podpisu na oświadczeniu sprawcy odszkodowania. Istotne znacznie może mieć również udokumentowanie szkód poprzez wykonanie zdjęć, zanim pojazd zostanie przemieszczony.

Jak postępować, gdy uczestniczymy w wypadku drogowym?
Podstawowe obowiązki osoby uczestniczącej w wypadku to:
  • zapewnienie pomocy medycznej osobom poszkodowanym w zdarzeniu;
  • niezwłoczne zawiadomienie policji, o ile doszło do wypadku z ofiarami w ludziach oraz gdy zachodzi przypuszczenie, że zostało popełnione przestępstwo; nie ma obowiązku wzywania policji w przypadku drobnych szkód, w których nie ma osób rannych;
  • zapewnienie bezpieczeństwa ruchu w miejscu wypadku; działania zabezpieczające;
  • zapobieżenie, w miarę możliwości, zwiększeniu się szkody;
  • zabezpieczenie mienia osób poszkodowanych;
  • udzielenie pozostałym uczest nikom zdarzenia informacji, pozwalających na personalną identyfikację uczestników wypadku oraz ustalenie Towarzystwa Ubezpieczeń sprawcy szkody.

Obowiązek dostarczenia do Towarzystwa Ubezpieczeń dowodów dotyczących wypadku spoczywa zarówno na sprawcy szkody (kierujący, posiadacz pojazdu), jak i na poszkodowanym, zgłaszającym roszczenie odszkodowawcze. Osoba zgłaszająca roszczenie odszkodowawcze powinna w szczególności zadbać o:
  1. spisanie odpowiednio sformułowanego oświadczenia sprawcy szkody; powinno ono zawierać:
    • dane personalne kierującego pojazdem, a jeśli nie jest on jednocześnie posiadaczem, także dane właściciela pojazdu tj. imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu, numer dowodu osobistego lub numer PESEL, numer prawa jazdy;
    • dane dotyczące pojazdów biorących udział w zdarzeniu (marka i model, numer rejestracyjny);
    • obszerny opis okoliczności zdarzenia;
    • możliwy do ustalenia na miejscu zdarzenia wykaz uszkodzeń pojazdów uczestniczących w wypadku;
    • szkic sytuacyjny miejsca zdarzenia;
  2. spisanie danych świadków zdarzenia; najlepiej zwrócić się z prośbą o złożenie podpisów na oświadczeniu sprawcy szkody;
  3. jeśli to możliwe, wykonanie zdjęć pojazdów bezpośrednio po wypadku, zanim zostaną przemieszczone w inne miejsce, tzn. tak, jak stały po zatrzymaniu.

    W przypadku, gdy osoba, którą wskazujemy jako sprawcę szkody, nie zgadza się z naszym stanowiskiem, albo gdy odmawia lub utrudnia nam zebranie niezbędnych dowodów w sprawie wypadku - należy wezwać policję.
Sytuacje, w których należy wezwać policję:
  • sprawca nie poczuwa się do odpowiedzialności oraz nie chce podpisać oświadczenia o winie,
  • sprawca nie ma ubezpieczenia OC,
  • sprawca zdarzenia jest pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających,
  • posiadasz pojazd kredytowany przez bank,
  • są ranni i/lub zabici;
Postępowanie:
  • zgłoszenie kradzieży na policję,
  • zgłoszenie do Towarzystwa Ubezpieczeń,
  • wyrejestrowanie pojazdu. (patrz: wyrejestrowanie pojazdu)

Podczas zgłoszenia kradzieży na policji należy przekazać funkcjonariuszom jak najwięcej informacji. Należy również niezwłocznie powiadomić o zdarzeniu Towarzystwo Ubezpieczeń, jeżeli właściciel skradzionego pojazdu wykupił ubezpieczenie AC uwzględniające sytuację kradzieży ubezpieczonego auta. Każde Towarzystwo Ubezpieczeń określa własną procedurę postępowania w sytuacji kradzieży (określone w Ogólnych Warunkach Ubezpieczeń zakupionej polisy). Przykładowo Towarzystwo Ubezpieczeń wymagać może:
  • przekazania dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu (o ile była wydana na ten pojazd),
  • przekazania wszystkich kluczyków i sterowników służących do otwarcia lub uruchomienia pojadu oraz od zabezpieczeń przeciwkradzieżowych, które były wymagane przy zawarciu umowy w celu ustalenia odpowiedzialności Towarzystwo Ubezpieczeń,
  • okazania umowy o świadczenie usługi monitoringu, poszukiwania i odzyskiwania auta oraz dowodu opłaty abonamentu za okres, w którym przypadał dzień kiedy dokonano kradzieży samochodu jeżeli w pojeździe zamontowano był system specjalny, w celu ustalenia odpowiedzialności Towarzystwo Ubezpieczeń.

Należy pamiętać, aby jeszcze przed podpisaniem umowy Autocasco, dobrze znać powyższe warunki, aby później nie być niemile zaskoczonym. Niespełnienie warunków zawartych w umowie może skutkować odmową wypłacenia odszkodowania. O zaistniałej sytuacji należy również powiadomić starostwo powiatowe (urząd gminy), gdzie właściciel samochodu zarejestrował pojazd. Skradziony samochód powinien zostać wyrejestrowany.
Wyrejestrowanie pojazdu następuje na wniosek właściciela. Kierowca musi złożyć stosowne podanie w odpowiednim urzędzie (zazwyczaj w postaci formularza dostępnego w urzędzie gminy lub starostwie powiatowych, jak tez na stronach internetowych tych unstytucji).

Lista dokumentów potrzebnych do wyrejestrowania pojazdu:
  • wypełniony wniosek,
  • oświadczenie informujące o kradzieży pod groźbą odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania,
  • zaświadczenie wydane przez właściwy organ policji, które potwierdza zgłoszenie kradzieży pojazdu (albo postanowienie o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży wystawione przez właściwy organ),
  • dowód rejestracyjny,
  • karta pojazdu, jeżeli była wydana.

Dodatkowo należy przedstawić: dowód osobisty właściciela, dowód uiszczenia opłaty skarbowej za decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu i dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie.

W przypadku kradzieży lub złomowania pojazdu, auto należy wyrejestrować w odpowiednim urzędzie, a dokument to potwierdzający należy przekazać Towarzystwu Ubezpieczeń , w którym wykupione było ubezpieczenie OC. Umowa OC zostaje wówczas rozwiązana, a kierowca może liczyć na odzyskanie środków finansowych za niewykorzystany okres ubezpieczenia.
Wszelkie zasady dotyczące przejęcia ubezpieczenia OC są zapisane w umowie ubezpieczeniowej, którą posiada właściciel pojazdu. Zarówno sprzedający jak i kupujący powinien dysponować podstawową wiedzą na temat tego co się dzieje z ubezpieczeniem przy transakcji kupna-sprzedaży.

Kupno samochodu – na co zwrócić uwagę w kwestii ubezpieczenia:
  • Przedstawienie polisy OC przez sprzedającego. Z chwilą zakupu samochodu na nowego właściciela przechodzi także ubezpieczenie OC tego samochodu a wraz z nim prawa i obowiązki wynikające z posiadania polisy.

    Jeśli sprzedający nie dostarczy umowy ubezpieczenia OC, rekomenduje się rezygnację z kupna pojazdu,. Może się okazać, że w ogóle się nie ubezpieczał lub nie opłacił składki. W takim wypadku istnieje ryzyko zapłącenia kary za brak ubezpieczenia, nie mówiąc już o konsekwencjach spowodowania wypadku.
  • Opłacenie składki OC przez sprzedającego – prośba o dowód wpłaty.
  • Zapisy umowy ubezpieczenia - zawarte są w niej informacje dotyczące postępowania w sytuacji kupna-sprzedaży pojazdu.
  • Możliwość wypowiedzenia umowy ubezpieczenia OC w dowolnym czasie po nabyciu pojazdu. Wypowiedzenie składa się w formie pisemnej (ew. mail lub faks, jeśli akceptuje to Towarzystwo Ubezpieczeń). Umowa rozwiązana zostanie w dniu złożenia wypowiedzenia - w przypadku wysłania rezygnacji droga pocztową liczy się data stempla pocztowego.

    Można nie wypowiadać przejętej polisy OC, wówczas Towarzystwo Ubezpieczeń po otrzymaniu informacji o zmianie właściciela samochodu może dokonać rekalkulacji składki, uwzględniając zniżki lub zwyżki, jakie przysługują nowemu nabywcy od dnia przeniesienia prawa własności. Polisa taka będzie ważna do końca czasu na który została zawarta.
Sprzedaż samochodu - odpowiedzialność

Sprzedający ma obowiązek pisemnego powiadomienia Towarzystwo Ubezpieczeń o zmianie właściciela pojazdu w terminie 14 dni od dnia przeniesienia prawa własności. Do momentu powiadomienia Towarzystwo Ubezpieczeń o sprzedaży pojazdu, obie strony ponoszą odpowiedzialność za płacenie składki. Jeżeli składka została rozłożona na raty, to z chwilą sprzedaży kończy się obowiązek ich płacenia. Jednak gdy nie powiadomi się Towarzystwa Ubezpieczeń o dokonanej transakcji, Towarzystwo Ubezpieczeń zażąda zapłaty od sprzedawcy, bo nie był powiadomiony o zbyciu samochodu.

Informacja dla TU dotycząca nowego posiadacza pojazdu, powinna obejmować następujące dane:
  1. imię, nazwisko, adres zamieszkania i numer PESEL, o ile został nadany lub;
  2. nazwę, siedzibę i numer REGON. Zgłoszenie sprzedaży powinno również zawierać datę sprzedaży pojazdu.

Jeżeli nowy właściciel auta spowoduje wypadek tuż po jego zakupie, to odpowiedzialność leży po jego stronie. Jeśli jednak Towarzystwo Ubezpieczeń nie zostało powiadomione o transakcji, to wówczas w pierwszej kolejności zwróci się do poprzedniego właściciela. Oczywiście, po udowodnieniu, że w momencie wypadku nie było się już właścicielem auta, unika się odpowiedzialności za cudzą szkodę.